Leren van multimedia (3) modaliteitsprincipe

Het modaliteitsprincipe: geef woorden weer in audio in plaats van als tekst

Volgens het modaliteitseffect leren mensen dieper wanneer de woorden die een afbeelding verklaren worden uitgesproken in plaats van geschreven of getypt. Het modaliteitsprincipe geeft een handreiking voor de keuze tussen gesproken of geschreven tekst. Uitgangspunt is dat gesproken tekst voorkeur heeft wanneer:

  • de afbeelding het onderwerp is van de tekst
  • beide gelijktijdig worden gepresenteerd

Dit geldt vooral wanneer de afbeelding complex is: de focus kan volop aan de afbeelding worden gegeven, de audio verklaard via het eigen kanaal.
Bij een complexe afbeelding gepaard met geschreven tekst moet de visuele aandacht verdeeld worden. Er wordt geswitcht tussen de beide visuele vormen wat overload in dit kanaal geeft. Een goede betekenisvolle relatie is moeilijker te leggen.
In onderstaande twee figuren wordt dit nogmaals uitgelegd:

 multimedia balans
Figuur 1. Overload van het visuele kanaal door geschreven tekst en afbeelding Figuur 2. Inhoud wordt verdeeld over het visuele en auditieve kanaal door de gesproken woorden en de visuele afbeelding

Ook wanneer er in snel tempo wordt afgewisseld met afbeelding geeft een gesproken tekst de voorkeur.
Wanneer er geen afbeelding gebruikt wordt, is het prima om alleen geschreven tekst te gebruiken.

Dit principe van het gebruik van audio boven geschreven tekst geldt niet wanneer de woorden complex zijn, de taal onbekend is, er later verwijzingen nodig zijn of andere redenen waarom visuele ondersteuning wenselijk is.

Onderstaand filmpje van YouTube demonstreert het modaliteitsprincipe in de uitleg van basisprincipes rondom electriciteit.

modaliteit

De psychologie…

Zoals gezegd biedt een auditieve verklaring aan een (complexe) afbeelding de voorkeur boven een geschreven tekst omdat hiermee beide kanalen worden gebruikt. Geschreven tekst over een complexe afbeelding geeft overlaad aan het visuele kanaal, een negatieve belasting, waardoor de verwerking van de stof wordt gehinderd.

Samenvattend:

  1. Geef tekst over een (complexe) afbeelding weer in audio. Hiermee kan de focus uitgaan naar de afbeelding, terwijl geluisterd wordt naar de verklaring.
  2. Geef de tekst wel weer in schrift wanneer deze complexe woorden bevat, uit een onbekende taal bestaat of als hier verwijzingen uit komen.

 

In deze blogreeks worden de 7 principes van de cognitieve multimediatheorie van Mayer behandeld. Voor een overzicht van deze principes en een introductie van de werking van het geheugen, zie leren van multimedia: introductie

 

Bronnen

Afbeelding kanalen: Clark & Mayer, 2008

Clark, R., & Mayer, R. (2008). E-learning and the science of instruction: proven guidelines forconsumers and designers of multimedia learning. San Francisco: Pfeiffer.

Mayer, R.E. (2007). Learning and instruction. Upper Saddle River, NJ: Pearson Merrill Prentice Hall.

Mayer, R.E. (2009). Multimedia learning. Cambridge University Press: Cambridge.

Wat zoekt u? Druk op Enter om te zoeken

blogserie leren van multimediablogserie leren van multimedia